top of page
blikk kapping

Leveringsbetingelser

Standard leveringsbetingelser for Mælen Blikk og Ventilasjon AS

Disse betingelsene gjelder for alle oppdrag og leveranser fra Mælen Blikk og Ventilasjon AS,

org.nr.919 653 191 («Mælen»), med mindre annet er skriftlig avtalt.


1. Arbeid og priser

Arbeid utføres etter avtale mellom partene.

Timepris: kr 920,00 eks. mva. (kr 1 150,00 inkl. mva.)

Timepris lærling: kr 630,00 eks. mva. (kr 787,50 inkl. mva.)

Servicebil: kr 600,00 eks. mva. (kr 750,00 inkl. mva.) per oppdrag innenfor Trondheim kommune.


For oppdrag utenfor Trondheim kommune faktureres både medgått kjøretid for arbeidere etter ordinær timesats og kjørelengde etter Statens satser for kilometergodtgjørelse. Arbeid utenfor ordinær arbeidstid (07:00–16:00) faktureres med tillegg etter gjeldende satser.

Mælen kan kreve betaling for medgått tid til rigg, opprydding, transport og avfallshåndtering.


2. Materialer

Alt materiell faktureres etter gjeldende prisliste med tillegg for håndtering og innkjøp.

Spesialbestilt materiell kan ikke returneres og faktureres i sin helhet. Mælen har eiendomsrett og salgspant i alt levert materiell inntil betaling har skjedd i sin helhet.


3. Fakturering og betaling

Faktura utstedes fortløpende etter hvert som arbeid utføres, med mindre annet er avtalt. Betalingsfrist er 14 dager netto fra fakturadato. Ved forsinket betaling beregnes forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven samt purregebyr etter inkassoloven.

Mælen kan stanse arbeidet ved manglende betaling eller dersom kunden ikke medvirker som avtalt, uten at dette anses som mislighold fra Mælen.

4. Avbestilling og endringer

Ved avbestilling har Mælen krav på betaling for arbeid som er utført, bestilt eller levert materiell, samt erstatning for ethvert tap Mælen lider som følge av avbestillingen, herunder tapt fortjeneste og alle merkostnader. Endringer eller tillegg som påvirker fremdriften gir tilsvarende justering av tidsplan og pris. Endringer i oppdraget skal avtales med kunden, og arbeid som utføres utover det som opprinnelig er

avtalt faktureres etter medgått tid og materiell, med mindre noe annet avtales. Mælen har rett til å justere sine priser årlig med virkning fra 1. januar, i samsvar med endringen i Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks (KPI). Slik prisjustering kan foretas uten særskilt varsel.


5. Forutsetninger for arbeid

Arbeidet forutsetter fri adkomst til arbeidsstedet, nødvendig strøm, lys og eventuelle sikkerhetstiltak.Dersom arbeid ikke kan utføres som planlagt på grunn av forhold som skyldes kunden eller tredjepart, kan Mælen fakturere for ventetid, ekstra arbeid og merkostnader.

Sist oppdatert: 12.10.2025Arbeid på tak og utendørs konstruksjoner er væravhengig. Ved vær- eller temperaturforhold som gjør

arbeidet uforsvarlig, for eksempel ved nedbør, snø, is, sterk vind eller andre forhold som påvirker sikkerheten, utsettes arbeidet uten at Mælen kan holdes ansvarlig for forsinkelsen.


6. Reklamasjon og utbedring

Kunden skal kontrollere utført arbeid og leveranser så snart som mulig. Eventuelle mangler må reklameres innen rimelig tid, og senest innen 14 dager etter at de ble eller burde blitt oppdaget. Mælen har rett til å utbedre eventuelle mangler innen rimelig tid etter at de er påberopt av kunden, før kunden kan kreve prisavslag, erstatning eller heving. Dersom kunden nekter Mælen å foreta slik utbedring, bortfaller retten til å gjøre misligholdsbeføyelser gjeldende for forholdet.

7. Ansvarsbegrensning

Mælen er ikke ansvarlig for forsinkelser eller mangler som skyldes forhold utenfor Mælens kontroll, herunder værforhold, leverandørforsinkelser, mangelfull prosjektering fra andre, uforutsette forhold på byggeplassen eller tilsvarende forhold. Mælen er heller ikke ansvarlig for indirekte tap, herunder driftstap, tapt fortjeneste, tapte besparelser eller følgeskader. Det samlede erstatningsansvaret for Mælen er uansett begrenset til et beløp som maksimalt tilsvarer kontraktssummen, eller, der slik sum ikke er avtalt, det samlede fakturerte beløpet for det aktuelle oppdraget. Ansvarsbegrensningene gjelder også for Mælens ansatte og underleverandører, så langt gjeldende lov

tillater.

8. Force majeure

Dersom oppfyllelse av avtalen hindres av forhold utenfor Mælens kontroll, som streik, lockout, pandemi, brann, ulykker, naturhendelser, leverandørsvikt, offentlige pålegg eller andre forhold som Mælen ikke med rimelighet kunne forutse, unngå eller overvinne, skal leveringsforpliktelser suspenderes i den perioden hindringen varer. Mælen plikter å varsle kunden uten ugrunnet opphold når hindring inntreffer og når den opphører. Når hindringen er over, gjenopptas kontraktsforpliktelsene, og frister forlenges tilsvarende. Dersom en force majeure-situasjon varer i mer enn 12 måneder, har Mælen rett til å heve avtalen ved skriftlig melding til kunden. Ved slik heving har Mælen krav på betaling for utført arbeid og materiell som er bestilt eller levert frem til hevingen, men ingen av partene kan kreve erstatning for tap som følge av at avtalen opphører.

9. Tvister

Tvister skal søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan tvisten bringes inn for ordinære domstoler med Trøndelag tingrett som verneting. Norsk rett gjelder. (For privatkunder gjelder de ufravikelige bestemmelsene i håndverkertjenesteloven og forbrukerkjøpsloven der disse gir sterkere rettigheter enn det som følger av disse betingelsene.)


Sist oppdatert: 12.10.2025

bottom of page